fbpx
Norsk Industriarbeidermuseum
Transport

Transport

Vindvoller

Hvis du ikke vet at de er der, kjører du kanskje på veien mot Rjukan der den går parallelt med jernbanen uten å tenke over jordvollene på siden av banen. De gjør ikke så mye av seg, men med en gang du legger merke til dem, er de tydelig noe…

Fyrlyktene langs Tinnsjøen

Fyrlyktene viste vei for Rjukanbanens transport på Tinnsjøen som foregikk døgnet rundt, året rundt. De historiske fyrlyktene og området rundt Tinnsjø kan oppleves hele året.

Rjukan stasjon – industriporten

Rjukanbanens hovedstasjon fungerte som port til og fra fabrikkområdet på Rjukan i driftstida. Hovedinntrykket av Rjukan stasjon er et intakt miljø med bygninger, jernbanetrasé, faste tekniske installasjoner og rullende materiell. Men…

Henchel lokomotiv 18 endelig under tak

Lokomotivet DH 360 ble skaffet av Hydro i 1956 til bruk på Herøya og Menstad. Loket fikk nummer 18 når det kom til Rjukan helt på slutten av 1990-tallet. Maskinen ble gitt som gave fra Hydro-konsernet til Stiftelsen Rjukanbanen. Henschelen…

Åpning av ny vognhall

Det ble en fin og viktig markering for de 100 fremmøtte da den nye vognhallen til Rjukanbanen offisielt ble åpnet 17. september. Vognhallen er viktig for bevaring av Rjukanbanens 16 fredete vogner.