no en

Telemark Kunstmuseum

Brent by

Brent by
"Brent by" i Sal 2. Foto: S. Lange, NIA

Mange kunstverk i museets samling er politisk kunst som tematiserer krig, konflikt og kampen for frihet og likeverd. Utstillingen i Sal 2 viser verk av Axel Mørch, Terje Bergstad, Morten Krogh og Victor Lind.

Axel Mørch

Krig og konflikter, og hvordan de rammer mennesket er et tilbakevendende motiv i Axel Mørchs (1927 – 2020) kunst. Skulpturene rommer tomhetene etter holocaust og bombingen av tyske byer, men også krig og konflikter i moderne tid som aparteid og kamp for frigjøring fra imperialismen og kolonialisering.

Som billedhugger arbeider han i et forenklet formspråk som spenner fra abstraksjon til det rent nonfigurative. Materialet er oftest jern, men han arbeidet også i tre. Skulpturene i utstillingen er gitt i gave til museet og innlemmet i kunstsamlingen i 2023. Dette er første gangs de stilles ut i Telemark kunstmuseum.

"Triumfbuen" (1977) av Axel Mørch i utstillingen "Brent by" i Sal 2. Foto: S. Lange, NIA

Terje Bergstad

Terje Bergstad (1938-2014) var opptatt av å skildre den vanlige manns undertrykkelse og den svakere parts kamp mot det undertrykkende politiske- og kapitalistiske system. Holocaust, 2. verdenskrig, aparteid og andre politiske konflikter var andre gjennomgående temaer i Bergstads kunst.

Terje Berstad-samlingen ble donert til museet av Bergstadstiftelsen i 2013 og består av om lag 1700verk – hovedsakelig kunst på papir. Samlingen inneholder mange politiske motiver og skildringer av arbeidere og krig. Han hentet også mange motiv fra Telemark og sine studiereiser til blant annet Russland.

Terje Bergstad, "Den døde". u.å. Foto: Terje Bergstadstiftelsen, NIA

Victor Lind og Morten Krogh

Victor Lind (f. 1940) og Morten Krogh (f. 1937) var medlem av kunstnerkollektivet GRAS – en norsk, venstreradikal kunstnergruppe som var aktiv i perioden 1969-75. Gruppa hadde som mål at kunst og kunstnerisk spredning av politiske ytringer skulle nå ut til bredden av folket. De tok i bruk silketrykket, en trykketeknikk adoptert fra reklamebransjen. Silketrykket hadde for alvor gjort sitt inntog som kunstnerisk uttrykksform under pop-kunsten i USA på 1950- og 60-tallet.

Plakatene til GRAS-medlemmene tematiserte aktuelle tema som for eksempel EEC(EU)-kampen, USA sin krigføring i Vietnam og Borgerrettsbevegelsen i USA.

Verkene av Krogh og Lind er del av en samling verk tilknyttet kunstnergruppa GRAS. Samlingen ble donert til museet fra KORO i 2011.

Morten Krogh, Summer Blonde. Newark 1967, 1971.