no en

Telemark Kunstmuseum

Arne Ekeland – Maskindeler

Arne Ekeland – Maskindeler
Utenfor Fabrikken (1972), Arne Ekeland. Foto Nasjonalmuseet Jacques Lathion, © Ekeland, Arne BONO

Gjennom en stor presentasjon av Arne Ekelands malerier setter Telemark Kunstmuseum søkelys på kunstnerens fabrikk- og arbeidermotiver, og allergoriske skildringer av krig og klassekamp.

Sal 1

Ekelands politiske ståsted gjennomsyrer hans kunstneriske produksjon, og revolusjonog samfunnsomveltning ble gjennomgangstemaer. Utstillingen vil ta for seg sentrale temaer i kunstnerskapet som arbeidere og klassekamp, politikk, revolusjon og frigjøringskamp. Et særtrekk ved Ekelands kunst er at han som regel maler symbolske fremstillinger av klassekampen og psykologiske tilstander.

Telemark kunstmuseum søker å vise bredden i Ekelands uttrykk fra «Tannhjulstilen», den lilla perioden oginspirasjon fra andre kunstretningersom kubismen, tyskekspresjonisme, symbolismeog surrealisme.

Utstillingen baserer seg på et større innlån fra Christen Sveaas’ kunststiftelse, Nasjonalmuseet, innlån fra andre museer og samlinger, samt verk fra egen samling.

 

Okkupasjon (1944), Arne Ekeland. Foto Nasjonalmuseet Børre Høstland, © Ekeland, Arne BONO
Arne Ekeland, Fødsel (1934), Olje på lerret *** Local Caption *** Arne Ekeland, Fødsel (1934)
Lasterampen (1962), Arne Ekeland. Foto Nasjonalmuseet Børre Høstland, © Ekeland, Arne BONO

Arne Ekeland (1908-1994)

Ekeland fikk sitt kunstneriske gjennombrudd på Høstutstillingen i 1934. Han var elev avAxel Revolden kort periode, men var hovedsakelig selvlært. Med separat-utstillingen i Kunstnernes Hus i 1940 markerte han seg blant de fremste av norske malere. Mange unge kunstnere ble inspirert av Ekelands kunst, og i årene like etter krigen dukket det frem en gruppe malere som viser tydelig påvirkning fra Ekeland.

Arne Ekeland i 1970. Foto: Eirik Sundvor, Trondheim byarkiv

Utstillingen er kuratert av Susanne G. Lange