Rjukanbanens hovedstasjon fungerte som port til og fra fabrikkområdet på Rjukan. I dag fungerer det nærmest som en portal inn i industrieventyrets fabelaktige historie. Stasjonen er et intakt miljø med bygninger, togtrasé, tekniske installasjoner og rullende materiell.
Industrihistorie og verdensarv
Rjukan stasjon kan oppleves utendørs året igjennom. Transportsystemet er en del av UNSESCOS verdensarvliste Rjukan – Notodden Industriarv, og i mai 2016 fikk Rjukanbanen som museumsbane innvilget ny persontrafikktillatelse fra Jernbanetilsynet.
På lørdager og søndager i sommerhalvåret kan du ta toget mellom Rjukan og Mæl stasjon, en helt spesiell opplevelse under oppsyn av Gaustatoppen.
Stasjonens historie
Rjukan stasjon var en av stasjonene med det mest omfattende sporarrangementet, og tilhørende stillverk, ved jernbane i Norge på 1960- og 70-tallet.
Etter mange år med lokal kamp for å løfte den unike transporthistorien inn i en nasjonal bevaringsstrategi, ble helheten ivaretatt. Norsk Industriarbeidermuseum, NIA, overtok forvaltningen av banen 1. januar 2013.
Hele banestrekningen ble fredet høsten 2014.
Fagfolk og stolthet på skinner
Anlegget er omfattende og ligger sentralt i Rjukan by. Stasjonen er utgangspunktet for turstien mellom Rjukan by og Gaustatoppen. Stasjonsområdet er tilgjengelig hele året, men ferdsel i jernbanesporet skal aldri forekomme på en aktiv jernbane.
Ønsker du en omvisning? Ta kontakt her.