fbpx
Norsk Industriarbeidermuseum

Rengjøring av jernbanespor

I forbindelse med at NIA bygger vernebygg over kjelleren til hydrogenfabrikken, er vi også pålagt av fylkeskommunen å ivareta skinnene som går inn i byggets første etasje.

Marcin fra Adecco og A til Å har fått oppgaven å rengjøre sporene for smuss og korrosjon (rust). Han har fått opplæring fra konservator Jan Petter Brennsund ved Norsk Folkemuseum og arbeidet har skjedd i samarbeid med konservator ved NIA.  

Det er alltid spennende å samarbeide på tvers av fag, og ikke minst med dyktige og seriøse håndverkere. Vi på NIA lærer praktiske og nyttige ting, og så får håndverkere spesialisering innen behandling av verneverdig kulturarv.  Og dette trenger vi her på Rjukan! 

På bildene er Marcin i gang med å fjerne betongstøv og annet smuss som har lagt seg i sporene. Han bruker industristøvsuger, håndholdt kniv og skrape og både håndholdt og maskindrevet stålbørste. Den elektriske drillen med stålbørste, bruker han med lett trykk, skånsomt og forsiktig. 

Ved å fjerne smuss og rust som er hygroskopisk (noe som trekker til seg vann), får vi begrenset mengde fukt som ligger i og på skinnene. På denne måten forsøker vi å stoppe korroderingenPå sikt får vi også vegger og tak rundt skinnene – og da også et mer stabilt og egnet klima i forhold til bevaring av jernbaneskinnene.  

Du vil og like