fbpx
Norsk Industriarbeidermuseum

Henchel lokomotiv 18 endelig under tak

Lokomotivet DH 360 ble skaffet av Hydro i 1956 til bruk på Herøya og Menstad. Loket fikk nummer 18 når det kom til Rjukan helt på slutten av 1990-tallet. Maskinen ble gitt som gave fra Hydro-konsernet til Stiftelsen Rjukanbanen. Henschelen går fint, og har endelig fått en plass under tak.

Det finnes lite kjent dokumentasjon på dette loket. I bevaringsplanen for Rjukanbanens rullende materiell er loket registrert med kategorien B. Det vil si at det ikke er fredet, men har høy bevaringsverdi. Dette loket er det eneste i sitt slag i Norge.

Henschel lokomotivet har en MWM-motor, samme motorfabrikant som på M/F «Storegut». Motoren startes med trykkluft. Eldre, store motorer startes gjerne på denne måten, men det er ikke så mange av dem igjen. Loket som dro jubileumstoget i 2009 er en Di2 og startes også med trykkluft.  Men denne har en egen kompressor til å fylle startluft-flaskene – det har ikke lok 18.

Sist uke ble lok 18 startet etter å ha stått stille utenfor lokstallen på Rjukan i mange år. Maskinen gikk veldig bra. Det har nå fått komme under tak i Jernlageret (vestdelen av lokstallen).

 

For ytterligere kommentarer eller spørsmål ta gjerne kontakt med Sveinung Kløften, NIA Baneansvarlig, s.kloften@nia.no 

 

 Henschel 18. Foto: NIA / T. Johansen
Du vil og like