fbpx
Norsk Industriarbeidermuseum

Gode nyheter til Rjukanbanen

Rjukanbanen ved NIA har mottatt tilskudd fra Kulturarv, Vestfold og Telemark Fylkeskommune.

Årets tilskudd er på 10 millioner for tekniske og industrielle kulturminner og 6 millioner til fartøyvern. Tilskuddet er svært viktig for Rjukanbanen og skal gå til istandsettingsprosjekter, forvaltning, drift og vedlikehold. Det dekker også  5 arbeidsplasser og er med på å opprettholde og styrke kompetansen ved museet.

Rjukanbanen som opprinnelig gikk fra Vemork til Tinnoset ble åpnet av Kong Haakon VII i 1909. I dag gjenstår jernbanestrekningen mellom Rjukan og Mæl og fergene på Tinnsjøen. Rjukanbanen med tog, bygninger, slipp, fergeleier, fyrlykter og fergene M/F Storegut og D/F Ammonia er fredet av Riksantikvaren, og ble i 2015 oppført på UNESCOs verdensarvliste som en del av Rjukan-Notodden Industriarv.

«Jeg er svært glad for årets tilskudd. «Vi setter pris på at Kulturarv, Vestfold og Telemarkfylkeskommune, støtter våre prioriteringer for 2021. Det er viktig at Rjukanbanen skal være i drift, bli formidlet og tatt vare på for kommende generasjoner» sier avdelingsleder Einar Gabrielsen ved Rjukanbanen NIA.

 

 

Tekniske og industrielle kulturminner

Det er i år prioritert tilskudd til utskifting av sviller i jernbanesporet som sikrer at museet kan fortsette å kjøre tog. På den måten tar man vare en av historiens mest kompliserte transportårer som ble bygget for å fraktet kunstgjødsel fra Rjukan og ut i den store verden. Det er også gitt tilskudd til istandsetting av maskinhuset på Tinnoset, fyrlykter og til rambukken, som er et viktig arbeidsverktøy for vedlikehold i fergeleiene.

 

Fartøyvern

Årets tildeling er tilskudd til slippsetting av den 65 år gamle jernbanefergen M/F Storegut. For nødvendig vedlikehold, og for å sikre tillatelse til fremtidig seiling er det viktig at fergen kommer på slippen i år.

På D/F Ammonia fortsetter arbeidet med en større revisjon av maskinrommet. D/F Ammonia er den eneste dampdrevne jernbanefergen på UNESCOs verdensarvliste. Fergen har unike salonger med luksus for direksjonen og enklere 2. og 3. klasse standard under dekk. Det er gitt tilskudd til oppstart av et større vedlikholdsarbeid i 2. plass salong og mannskapsavdeling.

Prosjektene er viktige og gir oppdrag til lokale bedrifter, som i tillegg til egne ansatte, bygger kompetanse både på teknisk-industrielle kulturminner og på fergene.

 

Du vil og like