fbpx
Norsk Industriarbeidermuseum
Laster Arrangementer

Rambergstugo og rosemaleren Olav Hansson

I Rambergstugo på Heddal bygdetun finner man noe av den flotteste dekorasjonsmalingen vi har i Norge – malt av rosemaler Olav Hansson.
Uppstugo i Rambergstugo. Foto: NIA

Olav Hansson (1760 – 1843) sitt liv finnes det lite kunnskap om, men det antas at han ble født og vokste opp på gården Hovinbøle i Hovin (Tinn kommune). Mest sannsynlig var han den fjerde i rekken i en søskenflokk på 11 unger.

Vi kjenner lite til Olavs oppvekst, men han giftet seg i 1789 med enka Susanne Knutsdatter Omdalen, og sammen fikk de åtte unger. Hansson kjøpte gården Uppigard Rollag på Mæl i Tinn, men flyttet til Tveito i Hovin i 1805. Susanne døde i 1810, og i 1812 giftet Olav seg på nytt med Ågot Knutsdatter Berge (30 år) fra Mæl, sammen fikk de en datter.

 

Rosemaleren Olav Hansson

Olav Hansson utmerket seg som en særdeles dyktig rosemaler allerede som ung mann. Det finnes få, eller ingen, kilder som forteller hvorfor han begynte med rosemaling, eller hvem som var Olavs læremester. Kanskje var han selvlært?

Man vet derimot sikkert at han kom i fra en kunstnerisk slekt hvor både faren og onkelen var kunstnere. Begge er nevnt i Johan Mayers «Fortids Kunst i Norges Bygder».

 

Rambergstugo

I Rambergstugo – det gamle hovedhuset på nedre Ramberg gård i Tinnegrend, Finner man noe av den flotteste dekorasjonsmalingen vi har i Norge.  Huset ble flyttet til Heddal Bygdetun i 1950, og var det første bygget som kom til bygdetunet. Den eldste delen av huset er bygget i 1604. Da huset ble tilført en ekstra etasje på 1700-tallet ble den nye finstua dekorert av Olav Hansson.

Hansson var en ettertraktet kunstner og har malt flere stuer i Telemark. Den mest kjente er Cappelen-stua, som står på Norsk Folkemuseum på Bygdøy i Oslo.

Da Hansson fikk i oppdrag av Jon Larsson Ramberg og Anne Bjørnsdotter å smykke ut feststua på Nigard Ramberg (Nedre Ramberg gård), hadde bonden bestemt at blåfargen skulle dominere. På denne tiden var blåfargen svært kostbar, faktisk var den 120 ganger så dyr som annen maling. For 1 kilo prøyssisk blåfarge, måtte man betale en pris tilsvarende 270 kilo oksekjøtt. Det var liten tvil om at bonden ønsket å vise frem rikdommen sin.

 

Heddal Bygdetun holder åpent i sommersesongen.