fbpx
Norsk Industriarbeidermuseum
Laster Arrangementer

Rjukan stasjon – industriporten

Rjukanbanens hovedstasjon fungerte som port til og fra fabrikkområdet på Rjukan i driftstida. Hovedinntrykket av Rjukan stasjon er et intakt miljø med bygninger, jernbanetrasé, faste tekniske installasjoner og rullende materiell. Men stasjonen hadde dobbelt så mange spormeter som det vi kan se og oppleve i dag. Rjukanbanen var en stor arbeidsplass.

Rjukan var en av stasjonene som hadde mest omfattende sporarrangement, og tilhørende stillverk, ved jernbane i Norge på 1960- og 70-tallet. Hele den private banestrekningen ble fredet høsten 2014. Etter mange år med lokal kamp for å løfte den unike transporthistorien inn i en nasjonal bevaringstrategi, ble helheten ivaretatt. Norsk Industriarbeidermuseum NIA, overtok forvaltningen av banen 1. jaunuar 2013.

Rjukan stasjon er i dag del av en kulturarvpark hvor industriminnene kan oppleves utendørs året igjennom. Transportsystemet er samtidig en del av UNESCO-listede Rjukan – Notodden Industriarv, og i mai 2016 fikk Rjukanbanen som museumsbane innvilget ny persontrafikktillatelse fra Jernbanetilsynet. NIA tilbyr rutemessige reiseopplevelser og chartring av banen mellom Rjukan og Mæl stasjon i sommerhalvåret.

Dyktige fagfolk og solide maskiner sørget for gods- og passasjertrafikk mellom Rjukan og verden. Rjukan stasjon var knutepunktet mellom lokstallen og verkstedene, Hydros gjødselindustri på Rjukan, og Vemork via det bratte Vemork-sporet. Anlegget er omfattende og ligger sentralt i Rjukan by. Stasjonen er utgangspunktet for turstien mellom Rjukan by og Gaustatoppen. Stasjonsområdet er tilgjengelig hele året, men ferdsel i jernbanesporet skal aldri forekomme på en aktiv jernbane.

 

Ta gjerne kontakt med museet dersom du vil bestille en omvisning med Rjukanbanen som tema.
Booking: Kristine Mathisen, post@nia.no, 35 09 90 00