Norsk Industriarbeidermuseum
Laster Arrangementer

1. mai - 30. september

Rjukan museumsbane

Fra 1. mai til 30. september hvert år, har Rjukanbanen kjøresesong med passasjertoget og jernbaneferga M/F Storegut (1956).
Ankomst Mæl med Rjukanbanen
Ankomst Mæl med Rjukanbanen. Foto: Hilde Skjølingstad Widvey/NIA

Rjukanbanen, også kalt Vestfjorddalsbanen, ble åpnet i 1909 og nedlagt i 1991. I dag er banen et fredet industrielt kulturminne og en del av “Rjukan – Notodden Industriarv” Arven etter etableringen av konsernet Hydro ble innskrevet på UNESCOs verdensarvliste 5. juli 2015.

Museumsbane forvaltes av NIA og befordrer passasjerer etter rutetabell eller ved bestilling sommeren gjennom. Jernbaneferga M/F Storegut tilbyr en idyllisk og tradisjonsmettet reiseopplevelse på Tinnsjøen. Togturen med Rjukanbanens turmateriell og diesellok fra 1950-tallet går mellom Mæl og Rjukan stasjoner flere ganger I uka.

På Mæl stasjonsområde og fergeleie ligger jernbanefergene D/F Ammonia og M/F Storegut. En 16 kilometer lang togtur østover fra Rjukan stasjon og fabrikkområde tar deg til Mæl i løpet av 45 minutter. Et eget sidespor fra Rjukanbanen – Vemork-linja var – lenka mellom Rjukan Fabrikker, Vemork Kraftstasjon og fra 1929 Hydrogenfabrikken på Vemork. I løpet av togturen beskriver våre formidlere historien om Rjukanbanen og industrireisingen I området, spesielle hendelser og banens unike fredede jernbanemateriell.

Tinnoset var i sin tid et av de jernbaneområdene i Norge med som hadde størst mengde godspassering. Her finner du Tinnoset fergeleie, slippanlegget til Hydro, verksteder og Tinnoset stasjon i sørenden av Tinnsjøen. M/F Storegut har anløp Tinnoset med jevne mellomrom.