fbpx
Norsk Industriarbeidermuseum
Laster Arrangementer

Høstens kulturelle skolesekk er i gang

Høst betyr storinnrykk av skoleelever til flere av NIAs avdelinger gjennom Den kulturelle skolesekken. Her følger et lite innblikk i hva som skjer hvor og når.
En dag i 1913»: DKS 5. trinn på Notodden. Verdensarv med arena Skoland og Grønnbyen. Vår 2021. Foto: Vangen/NIA

Høsten startet med et nyutviklet formidlingsopplegg for 5. og 6. trinn på Tuddal bygdetun som er tatt inn i DKS i Hjartdal kommune. Det heter «Arbeid og fest». Elevene tar del i arbeid på gården – og får gleden av å feire høstfest med dans og mat på tunet etterpå. Folkedanser Even Westeng lærer bort ringdans og karstykker.

Telemarksgalleriet jobber denne høsten med et elevmedvirkningsprosjekt knyttet til utvikling av DKS-opplegget SOS KUNST for 9. trinn på Notodden. Det har utgangspunkt i fotoutstillingen til Dag Alveng som åpner 30.10. En klasse fra Nusk er med på å utvikle opplegget som museet gjennomfører i desember for alle på 9.trinn i Notodden. Med dette ønsker vi å bygge egen kompetanse om målgruppen, og hvordan formidle kunst til ungdom slik at det oppleves mest mulig spennende og relevant for dem.

På Heddal bygdetun skal alle elever på 8. trinn i Notodden og Hjartdal være med på «Drømmer for livet» i perioden 25.8 til 07.09. Dette formidlingsopplegget tar utgangspunkt i brytningstida rundt 1907. Elevene tar del i et rollespill der de først møter presten Krohn i Heddal stavkirke, og deretter bondekona på Ramberg og husmannen deres. Elevene er med på å reflektere og ta stilling til viktige valg for livet – før de prøver seg på rosemalingskunsten og yster ost.

I september er det besøk til Verdensarvsenteret fra videregående skoler i fylket ukentlig. På Notodden tar elevene del i opplegget «Ekte eventyr». De blir bedre kjent med oppstarten av industrien som i dag er verdensarv. Elevene får en introduksjon gjennom vandretater i byen før fordypning i utstillingen Gnisten og Kittelsens «Svælgfoss-serie».

Rjukan skal for første gang tilby en DKS-dag for videregående elever som starter helt oppe ved Møsvatn dam, og følger vannet ned til Mæl med vår guide i bussen. Dette er en videreutvikling av de fem temapakkene vi tilbyr alle videregående skoler i Vestfold og Telemark. Vi har kalt dagen «Alt begynner med vannet». Til nå har vi levert temaene «Industrien i krig», «Transport og teknologi» og «Jeg er det jeg gjør?». Siste tema drøfter elevene forskjeller og likheter mellom identitet, kultur og felleskap i fabrikkbyene og industriens verden i forhold til i dagens samfunn.

De ordinære gruppebestillingene går ellers sin gang, og spesielt på Vemork er det travelt ut oktober måned. Her får de varianter av vår ungdomsskole-DKS «Hva er en helt?» Opplegget tar utgangspunkt i personlig risikovilje, samhold, og de mange heltene fra dette distriktet under Tungtvannsabotasjene, og er bygd for ungdomsskole.

Rjukanbanen innleder høsten med det som har blitt en ny tradisjon; nemlig kulturell skolesekk for 2. trinn, på Rjukan stasjon. Elevene møter da gardskona fra Såheim, Sam Eyde, Sigurd Klouman og anleggskokka. De er selv rallare som bygger byen og jernbanelinja ut til verden mellom 1907 og 1909. Arbeidsdagen avrundes og oppsummeres med høytidelig åpning av banen.

På Tinn museum har poteter og andre grønnsaker grodd godt gjennom en varm, solrik og fuktig sommer. I månedsskiftet kom elever fra byskolenes 9. trinn og 5. trinn for å høste inn avlingen. Ungdomsskolen bruker dette i faget mat og helse. 5. trinn skulle lage seg tradisjonell Potetgraut, ble vi fortalt.

I begynnelsen av november roer vi ned skolesesongen i Vestfjorddalen. DKS om Vannkraft og energi for elever på 7. trinn, er en hyggelig og aktiv avrunding, hvor elevene både blir kjent med maskinhallen og omdanner vann til elektrisitet ved ulike førsøk og aktiviteter.