fbpx
Norsk Industriarbeidermuseum
Laster Arrangementer

9. juni - 8. oktober

GRAS: politisk plakatkunst

Utstillingen viser verk av den venstreradikale kunstnergruppa GRAS, som var aktiv i perioden 1969-1975. Sal 2.
GRAS: politisk plakatkunst. Foto: S. Lange, NIA

I det kunstfaglige interessefellesskapet GRAS hadde alle kunstnere sine individuelle uttrykksformer, men de fleste benyttet seg av grafikk og hovedsakelig serigrafiet (også kalt silketrykk). Dette er et medium som er rimelig å produsere og lett å trykke i store opplag. Teknikken var mye brukt i reklamebransjen og trykking av plakater, men ble raskt adoptert av kunstnere. Teknikken ble særlig populær innen popkunsten på 60-tallet. GRAS hadde som mål at kunst og kunstnerisk spredning av politiske ytringer skulle nå ut til bredden av folket. Plakatene tematiserte aktuelle tema som for eksempel EEC(EU)-kampen, USA sin krigføring i Vietnam og Borgerrettsbevegelsen i USA.

Gruppa ble etablert som et opprør mot de etablerte kunstinstitusjonene. Medlemmene engasjerte seg sterkt for å bedre kunstnernes rettigheter og for å demokratisere kunstfeltet. Gruppens fagpolitiske arbeid la etter hvert grunnlaget for en statlig kunstnerpolitikk.

Utstillingen i Sal 2 viser verk fra museets samling av et utvalg GRAS-kunstnere, med verk av Per Kleiva, Morten Krohg, Victor Lind, Bjørn Melbye Gulliksen, Egil Storeide og Olav Orud.

 

Samlingen av GRAS-kunstneren vist her ble gitt i gave fra KORO (Kunst i offentlig rom) i 2011.