fbpx
Norsk Industriarbeidermuseum
Laster Arrangementer

Dampferga Ammonia

"Tinnsjøens dronning" fra 1929 ligger ved Mæl og er besøket verdt! 
Amonia. Foto: H. Widvey, NIA

Godstransport på Rjukanbanen foregikk døgnet rundt, året rundt. Den historiske frakten av kunstkjødsel og råvarer mellom Rjukan og havet skjedde i flere etapper – en tre mil lang tur med jernbaneferge var en av dem. De tjue første årene trafikerte dampfergene «Rjukanfos» og «Hydro» Tinnsjøen. Men mot slutten av 1920-tallet ble det behov for større kapasitet.

Fra 1928 til 1929 blir kunstgjødselproduksjonen endret ved Hydro Rjukan Fabrikker. Med denne utviklinga av industrien, greier fabrikkene enkelt sagt å lage dobbelt så mye varer for salg. Dermed blir det helt nødvendig å utvide muligheten for frakt av gods over Tinnsjøen. Jernbanefergene må ikke bli en flaskehals som bremser farten på kunstgjødselets vei med tog til verdensmarkedet. Dette problemet løste dampferga Ammonia fra sommeren 1929.

Ammonia blir bestilt fra Moss Verft og dokk. Den nye, store jernbaneferga monteres på bedding ved siden av slippen på Tinnoset. Hun utstyres med to trippel-ekspansjons dampmaskiner på 450 hk hver, og to kjeler som hver rommer 20000 liter vann.

 Jernbaneferga Ammonia endrer reisemønsteret på Tinnsjøen. Med flott kafé, eget postkontor og bare to timer reisetid, blir ferga attraktivt for lokalbefolkningen. Under hoveddekk er det en stor passasjersalong forut og mannskapsavdeling akterut. Men ikke alle salongene er for alle passasjerer. Ammonia blir utstyrt med en helt unik direktørsalong, der alt er spesialbygd av de beste materialer. Innredningene på Ammonia er det Carl Conradi som står for, i godt samarbeid med Rjukanbanens driftsleder Holmboe.

 

Omvisning

Ta gjerne kontakt med NIA dersom du har spørsmål om . Vi tilbyr omvisning på jernbanefergene daglig hver sommer, og ellers i året kan omvisning bestilles.

Booking: Kristine Mathisen, post@nia.no, 35099000