no en

Telemark Art Museum

Forget Me Not

Forget Me Not

The exhibition “Forget Me Not”, presented throughout the entire first floor, showcases highlights from the art collection, new acquisitions, and commissioned works featuring art from the 19th century to the present.

Rooms 1 and 2

To collect

The museum aims to present central themes in the collection and the collection policies, shedding light on the principles underlying the development of the art museum’s collection. The exhibition further presents artists and artworks inspired by Telemark’s rich art, culture, and industrial history, as well as the museum’s collection and archive.

Telemark Art Museum intends to highlight its role as a commissioner of new contemporary art and the importance of predictable funding for art acquisition.

The exhibition’s title is a reference to Charlotte Thiis-Evensen’s artwork “Forget Me Not” from 2019. The piece was created for an exhibition at the Telemark Art Museum that same year. Thiis-Evensen drew inspiration from archival material related to her grandfather, Eyvind Thiis-Evensen which is part of the museum’s collection. Eyvind Thiis-Evensen was Hydro’s first company doctor and a pioneer in occupational health services in Norway. Because the museum did not have its own budget for art acquisitions in 2019, and does not receive grants and funding for art purchases, it was impossible to add the artwork to the collection at that time.

Mosegrodd? Morten Slettemeås’ utstilling «Mosegrodd» åpnet i Telemarksgalleriet 14. september. Ved første øyekast er det lite som virker mosegrodd ved kunstnerens fargesterke uttrykk. 18 september, 2019 Fra åpningne av "Mosegrodd" i Telemarksgalleriet. Foto: S. Lange, NIA DelFacebookTwitterLinkedin Mosegrodd er ikke utelukkende et positivt ladet begrep, men det kan også bety at noe har endret funksjon, at noe er gammelt og viser et spor av fortiden. I denne utstillingen er det den siste tolkningen som gjelder. Gjennom arbeidene refererer kunstneren direkte og indirekte til de såkalte Telemarksmalerne og til folkekunsten gjennom en moderne kunstnerisk uttrykksform. Men det ligger også litt humor i valg av tittel. I utstillingen vises ulike historiske gjenstander fra NIAs egen samling sammen med maleriene. Gjenstandene er valgt ut av kunstneren og la grunnlaget for arbeidet med maleriene. Sammenstilt med de moderne maleriene gir gjenstandene kunstverkene en ny dimensjon. Gjenstanden får også selv en ny funksjon, fjernet fra både sin opprinnelige kontekst og fra sin nå værende kontekst som museumsobjekt. Det er som om de går i dialog med hverandre, og samtalen dreier seg rundt Telemarks kunstneriske- og kulturhistoriske arv og identitet. Kunstneren sier at «Jeg ønsker å sette disse lokale elementene opp mot vår stadig globale hverdag og se det historiske opp mot vår flimrete samtid». Slettemeås’ henter bla. inspirasjonen fra sitt eget nærmiljø og slekt i Telemark. Flere i hans slekt var for eksempel treskjærere og rosemalere. Åpningstale var ved Nanna Løkka, seniorforsker ved TelemarkForsking og religionshistoriker. Mens Anne Gravir Klykken og Frøydis Grorud stod for det musikalske innslaget. Frøydis Grorud og Anne Gravir Klykken har spilt sammen i folkemusikk/jazztrioen Vintermåne siden 1997. Begge har sin utdanning fra Agder Musikkonservatorium og Universitetet i Sørøst-Norge, Institutt for folkekultur. MOSEGRODD viser helt nye maleri av Morten Slettemeås. Kunstenren kommer opprinnelig fra Gvarv men bor og arbeider i Oslo.
Dag Alveng,
Separatutstillingen dreier seg rundt folks forhold til arbeid og arbeidsplassen, og viser foto, film og installasjon. Thiis-Evensen er opptatt av arbeid som en nødvendig betingelse for et godt liv og de siste årene har hun laget flere kunstverk som undersøker dette temaet på ulike måter. Utstillingen viser to nye stedspesifikke verk; Gullklokken (2019) og Forget me not (2019), sammen med verket Linje 5 (2016) og videoverkene Solo (2018) og Inspektørene (2010). Dette er Thiis-Evensens første utstilling i Telemarksgalleriet. Gullklokken (2019) Charlotte Thiis-Evensens bestefar, Eyvind Thiis-Evensen (1906-1998) hadde som bedriftsoverlege og senere konsernoverlege i Norsk Hydro hadde han en sentral plass i utviklingen av arbeidsmedisin innen norsk storindustri. Han var en av dem som bygde opp arbeidsmedisin som fag i Norge og spesielt den delen av faget som består i arbeidsmedisinske undersøkelser ute i industrien. Charlottes har arvet bestefars gullklokke som han fikk etter 25 års arbeid i Norsk Hydro i Porsgrunn. Fremdeles er det flere bedrifter som har overrekkelse av gullklokke til arbeidstagere som har jobbet over lengre tid i bedriften. Denne typen arbeidsforhold er mer sjeldent i dag når arbeidslivet blir mindre forutsigbart og mer preget av korte kontrakter. Kunstneren spør seg; vil man arbeide et sted hele livet? Er en gullklokke entydig med hardt arbeid, trygghet, kontinuitet og lojalitet? Eller er det et uttrykk for stillstand og ufrihet for den enkelte? Og hvem tjener på denne formen for lojalitet? Verket består av film, foto og intervjuer med unge arbeidsledige på Notodden. Dette er en gruppe som ikke har en tydelig stemme i den norske debatten, og gjennom dette prosjektet ønsker jeg å løfte frem deres perspektiv på verdien av arbeid. Charlotte Thiis-Evensen Forget me not (2019) Prosjektet dreier seg rundt kunstnerens bestefar Eyvind Thiis-Evensen som var bedriftslege i Norsk Hydro. Charlotte Thiis-Evensen tar utgangspunkt i arkivet etter Eyvind Thiis-Evensen som befinner seg i NIAs samling på Vemork. Forget me not handler arbeidet bestefaren la ned i HMS- gjenstander og innsatsen for arbeiderne ved bedriften. Charlotte Thiis- Evensen (1968-) er en flermedial kunstner som arbeider med foto, film, lyd og billedkunst. Hun har utdannelse fra Statens Kunstakademi og har hovedfag i litteraturvitenskap ved Universitetet i Oslo. Hun er også journalist og regissør, og er kjent for blant annet TV-programmene «Arkitektens hjem» på NRK. Thiis-Evensen har hatt flere separatutstillinger, blant annet ved Kunstnernes Hus, Sørlandets Kunstmuseum og Vigelandmuseet. Hennes arbeider har blitt vist i en rekke gruppeutstillinger og filmfestivaler.

Artist in the exhibition

Dag Alveng, Charlotte Thiis-Evensen, Morten Slettemeås, Borgny Svalastog, Terje Bergstad, Kjell Erik Killi Olsen, Per Inge Bjørlo, Th. Kittelsen and others. 

The exhibition will also display works from Hydro’s art collection.

Foto: Tomasz Wacko/NIA
Kunst